De snelheid naar 100 km/u?
Is dat erg?

De maximumsnelheid gaat overdag op alle snelwegen in Nederland omlaag. Tussen 6:00 en 19:00 uur mag je nergens harder dan 100 km per uur. ’s Avonds en ’s nachts mag je alleen harder op de wegen waar nu een maximumsnelheid van 120 of 130 km per uur geldt.

Minder uitstoot goed voor mens, milieu en bouw

Het verlagen van de maximumsnelheid is voor het kabinet een belangrijke tijdelijke maatregel om de stikstofuitstoot te verlagen en daarmee onder meer bouwprojecten en dus woningbouw mogelijk te maken. Vreemd toch eigenlijk dat elektrische auto's ook mee moeten doen? Anderzijds als die harder rijden verbruiken ze ook meer batterijenergie, dus meer CO2 en stikstof uit de elektriciteitscentrales, die nog lang niet op 100% hernieuwbare energie draaien. Minder uitstoot, dat is dus wel goed nieuws voor mens en milieu.?

Nog maar net gewend aan 120 km

Wanneer de verlaging precies in gaat, is nog onduidelijk. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil voor 1 december met een plan van aanpak komen. Ze zegt dat de verlaging niet van de ene op de andere dag kan worden doorgevoerd. De snelheidsverlaging vergt voorbereidingen, zoals het plaatsen van nieuwe verkeersborden langs de kant van de weg.

Ook moeten weggebruikers voorafgaand uitgebreid worden geïnformeerd. Bijzonder eigenlijk dat we eigenlijk pas in 1988 precies de omgekeerde beweging maakten van 100 kilometer per uur naar 120 kilometer per uur en het argument toen was dat het handhaven van een rijsnelheid van 100 kilometer per uur een veel te grote politie inspanning vereiste.?

Langdurige tijdelijke maatregel

In de toekomst stelt premier Mark Rutte kan de snelheid weer worden verhoogd, bijvoorbeeld wanneer het totale wagenpark schoner is geworden of als er andere bronmaatregelen zijn die hetzelfde effect hebben. Hij benadrukt wel dat dit niet op korte termijn valt te verwachten. Dus misschien kunnen we nu weer langer wennen aan de 100 kilometer per uur.

Uitdaging om 100 km aan te houden

Het zal een uitdaging worden om iedereen 100 kilometer per uur te laten rijden. Maar minder hard rijden heeft ook voordelen. Er ontstaan minder files, fiks minder ongelukken en het brandstofverbruik gaat omlaag in Nederland, wat weer goed is voor de portemonnee en de stikstofbelasting in zijn geheel. En op welke drukke plekken in Nederland kun je nog 120 kilometer per uur rijden? Probeer dat maar eens in Nederland op bijvoorbeeld de A2, A67 en A73 in de normale spits. Onmogelijk.

Tijdswinst miniem en overzichtelijk

Bovendien als je van A naar B moet in een half uur, scheelt het je vaak maar maximaal 2 minuten aan tijdswinst tussen 120 en 100 kilometer per uur over het stukje snelweg. En is het vandaag niet al een ratjetoe op de Nederlandse snelwegen: hier 130 km/u, dan zones waar je overdag 120 km/uur mag en vanaf zeven uur 's avonds 130 km/uur of dan weer enkel 100 km/uur. Nu wordt het dus weer lekker overzichtelijk, ook tijdens rijexamens.?

Eigenlijk alleen maar voordelen

Dus met al deze voordelen, waar maken we ons eigenlijk druk over? En voor 1988 wisten we niet beter. LesDirect pleit ervoor dat we snel verder moeten gaan met de verduurzaming van de auto, naar nu nog zuiniger rijden en straks zelfs naar waterstofgas of elektrisch over te stappen. Dan hebben we een echte oplossing voor álle problemen!
Tot die tijd, gewoon iets rustiger aan. Dat voelt helemaal niet slecht! ?