Vijf manieren om je airco beter te gebruiken in je auto! (en wat moet je vooral niet doen?)

De airco is een mooie uitvinding om alle inzittenden koel te houden, maar veel airco gebruikers passen het systeem op de verkeerde wijze toe. Met onderstaande werkwijzen gaat het vaak fout en wat moet je juist dan wél doen?:

Wat zouden we zonder de airco in onze auto? De generaties ouder dan 40 jaar weten waarschijnlijk nog hoe ze als gezin samen naar Frankrijk reden op vakantie zónder airco. Raampjes open en ‘Autoroute du Soleil’ uitzweten tot aan de camping. Heerlijk was dat met de radio aan. Met die typische mooie 60-70-80-jaren muziek van je ouders. Dat kunnen we ons nu echter niet meer voorstellen.

De airco is een mooie uitvinding om alle inzittenden koel te houden, maar veel airco gebruikers passen het systeem op de verkeerde wijze toe. Met onderstaande werkwijzen gaat het vaak fout en wat moet je juist dan wél doen?:

  1. Stap in de auto en zet de airco voluit aan!

    Nee, beter is het om de portieren en de ramen eerst even te openen voordat je de airconditioning aanzet. Zo kan de super opgewarmde lucht in je auto, die vaak hoger is dan 40 graden, de auto eerst verlaten. Ook is het goed bij een warme dag voor het vertrek alvast ramen en/of deuren open te zetten, zodat de lucht in je auto niet warmer is dan de buitenlucht.
    Zodra de auto goed is geventileerd, kun je instappen, de portieren en ramen sluiten en de airconditioning inschakelen en gebruik je de minste energie om te koelen.

  2. De ‘lucht-recirculatie’ ingeschakeld houden

    Het is inderdaad handig om de eerst paar minuten de interne recirculatie in te schakelen, want dan hoeft de airco niet continu de warme buitenlucht af te koelen, wat meer energie kost en langer duurt dan eerst de beperkte hoeveelheid binnenlucht af te koelen. Maar daarna moet je het systeem echt op de stand met toevoer van buitenlucht zetten. Hierdoor zal het systeem de luchtstroom gelijkmatiger en efficiënter verdelen en houd je frisse lucht, die niet te droog wordt.

  3. De airconditioning 's ochtends nog niet inschakelen, omdat het dan nog te kil is

    Wanneer het ’s morgens koel is, wat in Nederland vaak voorkomt, en je zit alleen of met een paar personen langer dan 15 minuten in de auto, is het toch verstandig om meteen de airconditioning aan te zetten. Anders zullen je ramen snel beslaan omdat de aanwezige waterdamp in de binnenlucht dan condenseert tegen de iets koudere ramen.

  4. De uitstroomopeningen vol op het gezicht en inzittenden richten

    'Zet de temperatuur eens wat lager, ik voel helemaal niets', is in de zomer een veel gehoorde klacht van passagiers in je auto. Maar dit is het recept om goed verkouden te worden. Het is veel beter om de airco te laten stromen via de zijblazers en via de ruiten naar boven en niet vol op het gezicht en borst van jezelf en je passagiers.

    Zo circuleert de lucht mooi rond door het interieur van je auto en bereikt de koelte iedere passagier. Bovendien: warme lucht stijgt. Daarom al is het verstandig de openingen naar boven te richten, zodat er zo snel mogelijk wordt gekoeld.

  5. Geen of te weinig onderhoud

    Veel aico-systemen lijden onder achterstallig onderhoud. Veel automerken adviseren om de filters na 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen om een verminderde werking te voorkomen. Na een paar jaar zal het ook nodig zijn om het 'koudemiddel' aan te vullen. Achterstallig onderhoud en een gebrek aan reiniging kunnen bovendien leiden tot bacteriële schimmels in je systeem en die veroorzaken weer ongewenste geurtjes in je auto.

Houdt deze regeltjes in ere. Zo geniet je optimaal van je airco in je auto.

Veel 'cool' rijplezier toegewenst!

LesDirect Autorijschool